donderdag 20 november 2014

Leesautobiografie

In mijn kindertijd, voor ik ging slapen, las mijn moeder mij altijd een verhaaltje voor uit het grote ‘verhaaltjes voor het slapen gaan’ boek. Ik luisterde heel graag naar verhaaltjes, elke avond stond ik te popelen om naar bed te kunnen. Natuurlijk niet om te slapen, maar om te kunnen luisteren naar mijn moeder die me voorlas. Zelf las (bekeek) ik heel graag boekjes van musti of winnie the pooh. 

In de lagere school werden er door mijn ouders en grootouders veel boeken voor mij gekocht, en ik denk dat dit ook de reden is waarom ik zo graag las. Vooral detective verhalen interesseerden me. Eén van mijn lievelingsboeken, ‘Lisa, het kleinste meisje ooit’ heb ik nog steeds in mijn boekenkast staan, samen met veel andere boeken die mijn zus en ik vaak opnieuw hebben gelezen. Met de klas gingen we ook elke maand naar de lokale bib om een boek te kiezen dat we dan tijdens het ‘leesuurtje’ elke vrijdag konden lezen. Strips konden me ook voor een paar uurtjes zoet houden, toen ik net kon lezen waren dat de strips over Disney-verhalen. Later las ik ook veel van de klassiekers zoals de strips van Suske en Wiske of Kiekeboe. Onze boekenkast telt ook talloze exemplaren van FC de kampioenen-strips. In de latere jaren van de lagere school las ik minder vaak, waarschijnlijk omdat ik minder vrije tijd had die ik kon spenderen aan boeken lezen. Mijn interesse in lezen is hierdoor tegen het einde van de lagere school heel hard gedaald.

In de eerste en tweede graad van secundair onderwijs, las ik nog maar een paar boeken per jaar. Meestal omdat het moest voor een boekverslag of dergelijke. Nooit heb ik een boek tegen mijn zin gelezen maar ik moet wel toegeven dat ik veel minder las dan in de lagere school. De boeken die ik dan zelf mocht kiezen waren meestal detective verhalen of iets in die trend, die interesse had ik nog steeds. Ook fantasy-verhalen las ik graag, bijvoorbeeld de Harry Potter boeken, waar ik altijd heel moedig aan begon, maar nooit helemaal heb kunnen uitlezen. De bibliotheek bezocht ik ook bijna niet meer, maar mijn bib-kaart heb ik nog steeds. In de tweede graad ben ik ook drama boeken beginnen appreciëren, romans over verboden liefde, verhalen over onmogelijke vriendschap of dagboeken van personen die in moeilijke situaties zoals oorlog zaten. Adolescentenliteratuur sprak me vanaf die periode veel meer aan, ook omdat onze leerkrachten (en ouders) mij deze boeken meer deden lezen.

Nu ik in de derde graad zit probeer ik terug meer boeken te lezen. In de vakantie heb ik een paar boeken gelezen al zonnend naast het zwembad, voor mij de perfecte plek om te lezen. Ik weet niet zo heel veel af van welke boeken in de top 10 staan van ‘de boeken die je moet gelezen hebben’, dus ik lees gewoon wat er op me af komt. Vorig jaar had ik me voorgenomen dat ik meer boeken ging lezen dan de vorige 2 graden, maar heel goed kan ik niet zeggen dat dat gelukt is. Daarom wil ik die goede voornemens dit jaar opnieuw proberen en ik vind dat ik al op een goede weg ben. Ik heb al 3 boeken uit, niet allemaal in dezelfde taal maar alles telt, niet? Vroeger schrikte dikke boeken me vaak af, maar van die angst ben ik nu ook een beetje afgestapt. Ik heb ontdekt dat de dikke boeken meestal een beter uitgewerkt verhaal hebben (in de goede gevallen dan toch).


Ik verwacht van mezelf dit jaar om onze leesportfolio blog tot een goed einde te brengen, want ik schrijf namelijk graag. Het vak Nederlands heb ik sinds het 4e middelbaar dan ook beter te weten appreciëren en ben ik het zelfs leuk beginnen vinden. Ik had ooit de droom om journaliste te worden en misschien kan ik deze ook waarmaken? Wie weet! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten